سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انواع وسایل آتش نشانی

مقدمه ای بر کپسول های آتش نشانی کپسول های آتش نشانی به عنوان یک وسیله ایمنی مهم در ساختمان ها به شمار می روند. وجود کپسول آتش نشانی در هر ساختمانی ضروری است. استفاده از این کپسول های آتش نشانی از گسترش آتش جلوگیری می کند و خسارات ناشی از آتش سوزی را کاهش می دهد. همچنین هر مکان پر خطر باید از علائم آتش نشانی هم استفاده کند.
کلیه تجهیزات حفاظت از حریق، تجهیزات کنترل حریق در نظر گرفته شده برای تشخیص آتش سوزی و تجهیزات اطفاء حریق مربوط به آتش نشانی جزء تجهیزات آتش نشانی محسوب می شوند. بنابراین کلیه ابزار و تجهیزاتی که هر کدام نقش مهمی در اطفای حریق دارند جزء تجهیزات اطفا حریق محسوب می شوند.
کپسول آتش نشانی و انواع تجهیزات آتش نشانی
آتش نشانی یکی از سخت ترین و خطرناک ترین مشاغل است. آتش نشانان افرادی سخت کوش و فداکار هستند که گاهی برای نجات جان دیگران جان خود را به خطر می اندازند. اگر مردم نتوانند آتش را مهار کنند و نیاز به سربازان واجد شرایط و متخصص در این زمینه باشد، آتش نشانان وارد عمل شده و اطفای کار را آغاز می کنند. همانطور که گفته شد، کار آتش نشانان تنها شامل اطفای حریق نمی شود و آنها به تجهیزات و تجهیزات ایمنی نیاز دارند تا کار خود را به خوبی انجام دهند و در حین کار آسیبی نبینند.
آتش نشانی از یک سیستم یکپارچه و مستقل تشکیل شده و وظایف خود را در تمامی شهرها انجام می دهد. سازمان آتش نشانی علاوه بر کنترل و اطفای حریق، وظیفه آگاهی بخشی جامعه و ارتقای سطح فرهنگ عمومی در این زمینه را نیز بر عهده دارد تا از آسیب های بیشتر جلوگیری کند. سازمان آتش نشانی برای مقابله با حوادث علاوه بر نیروهای ویژه در این منطقه به تجهیزات لازم امداد و نجات نیز نیاز دارد و هدف این گروه برقراری امنیت پایدار برای جامعه است.
انواع ایستگاه های آتش نشانی
ایستگاه های آتش نشانی با توجه به نوع تجهیزات، تخصص و وظایف سازمان آتش نشانی و منطقه مربوطه به 3 دسته زیر تقسیم می شوند.
1- آتش نشانی (تک منظوره)
2- ایستگاه آتش نشانی و نجات (دو منظوره)
3- ایستگاه پشتیبانی (سه منظوره)
ایستگاه آتش نشانی (تک منظوره)
این ایستگاه وظیفه خاموش کردن تمامی ماشین های آتش نشانی را بر عهده دارد. این ایستگاه دارای ماشین آلات و تجهیزات اطفای حریق پیشرفته است تا بتوانند سایر حوادث را نیز مدیریت کنند. وسایل نقلیه موجود در این ایستگاه عبارتند از: تانکر، کامیون و تانکر.
ایستگاه های آتش نشانی و نجات (دو منظوره)
ایستگاه آتش نشانی دارای تجهیزات امداد و نجات تخصصی در زمینه های سیل، زلزله، آوار، چاله است. خودروهای نجات بخشی از این موقعیت هستند.
پایگاه های امداد
این ایستگاه آتش نشانی ایستگاه قبلی را پشتیبانی می کند و یک ایستگاه پشتیبانی برای هر منطقه عملیاتی با کپسول ها و تجهیزات سنگین و فوق سنگین است که در صورت لزوم کلیه تجهیزات به محل حادثه اعزام می شود. تجهیزات مستقر در این ایستگاه عبارتند از: لیفتراک، جرثقیل، ماشین آلات روشنایی، لیفتراک، نردبان سنگین، دستگاه تنفس، حمل و نقل کف، بیل مکانیکی، مخازن نفت، گاری آب و غیره.
ماشین آتش نشانی:
این خودروها دارای ویژگی های بسیار متنوع و ویژه ای هستند که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.
ماشین آتش نشانی
موتور احتراقی پیشرو:
از جمله کپسول های آتش نشانی سنگین موجود در یک ایستگاه آتش نشانی تک منظوره. وسیله نقلیه ای که از ناوگان پیشروی می کند و هنگام اعزام به ماموریت دارای دو کابین است. در زمان اعزام این خودرو شامل سرپرست تیم و آتش نشانان می باشد. تجهیزات این ماشین آتش نشانی شامل مخزن آب، پمپ آتش نشانی، انواع تجهیزات آبرسانی، انواع تجهیزات هیدرولیک امداد و نجات و ... می باشد.
ماشین آتش نشان:
این ماشین یکی از ماشین های سنگین ایستگاه آتش نشانی تک منظوره است و به دلیل داشتن کابین ظرفیت مخزن آب آن از ماشین پیشرو بیشتر است. بنابراین این قابلیت را دارد که تجهیزات اطفای حریق را با آب لازم تامین کند. تجهیزات این ماشین آتش نشانی به شرح زیر است: مخزن آب، پمپ و سایر تجهیزات آبرسانی.
بمب آتش:
این ماشین های آتش نشانی سبک هستند و در عملیات های کوچک و جزئی آتش نشانی استفاده می شوند. این خودرو دارای تجهیزات مختلف آتش نشانی و لوله های مورد نیاز برای تامین آب از شیرهای آتش نشانی می باشد. شیلنگ های آتش نشانی برای رساندن آب از شیرهای آتش نشانی به ماشین های آتش نشانی استفاده می شود.
تانکر آب:
مخزن آب نمونه ای از خودروهای بزرگ است که مخزن آب آن بیش از 12000 لیتر است. در صورت گسترش آتش و کمبود آب خودروهای جلو و عقب از مخزن آب این خودرو استفاده می شود.
ماشین آتش نشانی:
این خودرو یک ایستگاه آتش نشانی و نجات دو منظوره و دارای تجهیزات تخصصی و سبک می باشد. برای نجات افراد در شرایط بحرانی و حساس استفاده می شود. همچنین ناوگان خودروهای آتش نشانی دارای انواع ماشین های آتش نشانی سنگین امدادی است که در صورت نیاز به محل حادثه اعزام می شوند.
تجهیزات آتش نشانی شخصی:
این لوازم شامل کلاه ایمنی، لباس کار آتش نشانی، کفش ایمنی، ماسک اکسیژن، دستکش محافظ، کپسول آتش نشانی و ... می باشد.